Tämän sivuston selaaminen ja kaikkien toiminnallisuuksien käyttö edellyttää Javscriptin sallimista selaimessa. Usein kysytyt

Alle on koottu käyttäjiltä yleisimmin tuleviin kysymyksiin liittyviä vastauksia.

Käyttöönotto

Voit aloittaa käytön heti. Paina yläreunan Rekisteröidy-linkkiä ja täytä tiedot. Jos et pidä näkemästäsi, sinun ei tarvitse tehdä mitään, tunnuksesi vanhenee ja poistetaan aikanaan. Palvelu on maksuton, mikä tarkoittaa myös sitä, että sen jatkuvuutta ei taata.

Käyttöoikeustyypit

Kun rekisteröidyt, olet oletuksena tavanomainen käyttäjä - yleensä siis harjoittelija. Mikäli olet personal trainer tai valmentaja, voit pyytää Personal Trainer -käyttöoikeudet, jolloin voit ohjata toisia GymXcelin käyttäjä palvelun kautta - muutoin toiminnot ovat samat. Lähetä pyyntö palvelun sisäisen Viestit-toiminnon kautta tai yhteydenottolomakkeella (ilmoita tässä tunnuksesi). Personal Trainer -oikeuksien saaminen edellyttää jonkinlaista ammattimaisuuden todentamista (toiminmi, yritys, julkinen näkyvyys verkossa tms.) ja yhteystietojen täyttämistä asetuksiin. Voit saada myös sisällöntuottajan oikeudet, jos palvelun sisällön kehittäminen kiinnostaa. Kysy lisää. Nämäkin ovat maksuttomia.

Usein kysytyt

Kyllä. Verkko on muutenkin täynnä harjoitusohjelmia ja ruokaohjeita, joten emme halua rajoittaa tarjoamiemme harjoitusohjelmien ja ravitsemussuunnitelmien käyttöä. Olitpa sitten lihaskuntoharjoittelija, liikunnan ammattilainen, valmentaja, kuntosaliohjaaja tai kuka tahansa lihaskuntoharjoittelusta kiinnostunut tai hyötyvä, olet vapaa käyttämään harjoitusohjelmiamme sellaisenaan tai muokattuna omiin tarpeisiisi tai asiakkaillesi. Huomioi kuitenkin, että vastuu niiden käytännön soveltamisesta on aina itselläsi.

Suuri osa toiminnoista on selattavia ja lisätietoja antavia, joten tietojen syötössä ei onneksi vaadita niin paljon työtä. Ja varsinkin aloittelevalle käyttäjälle riittää perustoiminnot, muihin voi tutustua tarvittaessa.

Jos olet aloittelija, voit aloittaa esimerkiksi seuraavalla tavalla:

  • laita asetukset kuntoon eli Käyttäjätilini - Asetukset ja sieltä erityisesti Harjoittelu-välilehden tiedot harjoittelusi tyypistä ja tavoitteista, sillä tämä ohjaa toimintoja
  • jos et tunne kuntosaliharjoittelua ja harjoitusliikkeitä, lue Opi - Lihaskunto-opas ja sieltä ainakin kohdat 'Harjoittelu', 'Harjoitusohjelmat' ja 'Ravinto ja lepo' saadaksesi hyvän yleiskäsityksen mitä lihaskuntoharjoittelu on ja miten tuloksia saadaan aikaan
  • etsi Opi - Harjoitusohjelmakirjasto -kohdasta aloittelijan harjoitusohjelmia ja kopioi sopiva omaan harjoitusohjelmakirjastoosi painikkeella Kopioi harjoitusohjelmakirjastoosi
  • selaa Opi - Harjoitusliikekirjasto -kohdasta harjoitusliikkeitä ja tutustu niiden nimiin ja suoritustapoihin. Valitse hakulomakkeella luokitteluun joku lihasryhmä ja 'Harjoittelijatyyppi'-valintaan 'Painonhallinta', jolloin liikevalikoima rajautuu perusliikkeisiin. Toinen tapa on, että tutkit harjoitusohjelmaa ja siinä mainittuja harjoitusliikkeitä. Voit kokeilla hakea harjoitusliikkeitä myös nimellä
  • jos sinulla on ennestään harjoitusmuistioita, tallenna muutamia viimeisiä Tallenna - Harjoitusmuistiot - Uusi muistio -kohdasta. Jos ne ovat viimeisen 6 päivän ajalta, näet Mittaristo-kohdasta myös harjoittelutilanteesi. Harjoittelumuistioistasi alkaa kerääntyä tilastoja ja analyysejä, selaile niitä Analysoi -valikon kautta
  • jos haluat seurata ravitsemustasi, Tallenna - Ravintomuistiot - Uusi muistio -kohdasta voit tallentaa muistioita. Katso myös Opi - Ravintosuunnitelmakirjasto
  • tutustu Opi - GymXcel-opas -valinnan kautta toimintoihin. Sieltä löytyy myös aloitusvaiheen vinkkejä
  • harkitse personal trainerin tai saliohjaajan apua alkuvaiheessa tutustuaksesi harjoitusliikkeisiin, suoritustekniikkaan ja laitteisiin

Jos olet jo tottunut harjoittelija, voit aloittaa vaikka seuraavalla tavalla:

  • laita asetukset kuntoon eli Käyttäjätilini - Asetukset ja sieltä erityisesti Harjoittelu-välilehden tiedot harjoittelusi tyypistä ja tavoitteista, sillä tämä ohjaa toimintoja
  • tallenna muutamia viimeisiä harjoitusmuistioita Tallenna - Harjoitusmuistiot - Uusi muistio -kohdasta. Jos ne ovat viimeisen 6 päivän ajalta, näet Mittaristo-kohdasta myös harjoittelutilanteesi. Harjoittelumuistioistasi alkaa kerääntyä tilastoja ja analyysejä, selaile niitä Analysoi -valikon kautta
  • jos haluat seurata ravitsemustasi Tallenna - Ravintomuistiot - Uusi muistio -kohdasta voit kokeilla muistioiden tallentamista. Katso myös Opi - Ravintosuunnitelmakirjasto
  • selaa Opi - Harjoitusliikekirjasto -kohdasta harjoitusliikkeitä ja tutustu niiden nimiin ja suoritustapoihin. Rajaa hakulomakkeella harjoitusliikkeitä
  • tutustu Opi - GymXcel-opas -valinnan kautta toimintoihin. Sieltä löytyy myös aloitusvaiheen vinkkejä

Palvelun tuottaminen synnyttää kustannuksia, mutta niin kauan kun ne pysyvät kohtuullisina, palvelun ylläpitäjä pitää palvelun verkossa. Jatkokehittämiseen ei välttämättä panosteta, joten palvelu tarjotaan "sellaisenaan" ja ilman takuuta toiminnasta.

Palvelu kehitettiin harrastuspohjalta ja oman ammattitaidon kehittämiseksi eikä sen markkinointiin tai käyttäjäkunnan laajentamiseen ole käytetty pääomia. Samalla kun palvelua käyttää ylläpitäjä itse, miksei tarjota muillekin.

Käyttäjätietoja ei kerätä mitään tarkoitusta varten - ei myöskään mainontaa varten. Joten käyttäjän asetuksiin ei tarvitse laittaa täydellisiä yhteystietojaan.

Jos käyttäjiä kerääntyy paljon ja palvelun ylläpito ilmaisena käy kalliiksi, tällöin harkitaan palvelun lopettamista, maksulliseksi muuttamista tai rahoituksen keräämistä muilla tavoin.

Tiedot tallennetaan tietokantoihin, jotka on suojattu. Käyttäjän tärkeimmät yhteystiedot ovat lisäksi erikseen suojattuja eikä niitä näytetä muille kuin käyttäjän valitsemille henkilöille (personal trainerit, valmentajat), poikkeuksena se, että GymXcel-palvelun ylläpitäjä voi tarvittaessa tarkastella käyttäjien tietoja ja auttaa esimerkiksi ongelmatilanteissa. Käyttäjien harjoitus- ja ravitsemustiedot ovat henkilökohtaisia, ellei käyttäjä niitä itse julkaise, samoin blogikirjoitukset ja kehittymiskuvat, joissa käyttäjä voi valita julkaisutason. Lähtökohtaisesti kaikki tiedot ovat henkilökohtaisia.

Jos viimeisestä päivityksestä on kulunut vähintään 6 kuukautta, käyttäjän tiedot voidaan poistetaa tietokannoista ja käyttäjän on mahdollisesti luotava uusi tunnus, mikäli hän haluaa myöhemmin palata käyttäjäksi. Vanhoja poistettuja tietoja ei ole mahdollista palauttaa.

Suosittelemme kuntosaliohjaajan tai personal trainer -palveluja tuottavien paikallisten ammattilaisten palveluihin. Sivuston ylläpitäjä ei toimi ohjaajana.

GymXcel on toteutettu Bootstrap 3.0 -versiolla, mikä tukee seuraavien selainten ja laitteiden tuoreimpia versioita. Windows-ympäristössä tuetaan Internet Explorer versioita 8-11. Näytöt toimivat pääosin myös vanhemmilla selaimilla, mutta sivun taitossa ja tulostuksissa voi tulla ongelmia.

Chrome Firefox Internet Explorer Opera Safari
Android Tuettu Tuettu N/A Ei tuettu N/A
iOS Tuettu N/A Ei tuettu Tuettu
Mac OS X Tuettu Tuettu Tuettu Tuettu
Windows Tuettu Tuettu Tuettu Tuettu Ei tuettu

Bootstrap näyttää ja toimii riittävän hyvin selaimilla Chromium ja Chrome for Linux, Firefox for Linux, ja Internet Explorer 7, vaikkakin niitä ei tueta virallisesti.

Lista on itse asiassa melkoisen pitkä. Katso ylävalikosta GymXcelin ominaisuudet. Jos unohdetaan mittaristot, laskurit ja vertailut, harjoitusohjelmakirjastot ja muu taustatieto, saat jo pelkästä sähköisestä harjoitusmuistiosta monia etuja:

  • kulkee aina mukanasi, voit katsoa tai esitellä tuloksiasi ja merkintöjäsi missä vain
  • harjoituskerran tilastot lasketaan tallennuksen yhteydessä, sinun ei tarvitse tehdä tilastoinnin eteen mitään
  • voit monistaa harjoitusmuistiosi tiedostoksi tai paperille
  • löydät kaikki tietyn harjoituksen merkinnät eri harjoituskerroilta listattuna vertaillaksesi
  • löydät suurimmat ja viimeisimmät tietyssä harjoituksessasi käyttämäsi painot nopeasti
  • nopeampi täyttää kuin vihko, sillä voit kopioida harjoitusohjelman tai aikaisemman harjoituskerran tiedot muistiosi pohjalle
  • voit muokata, täydentää ja korjata aikaisempia merkintöjä helposti
  • ennätykset on merkitty selkeästi harjoitusmuistioissasi
  • kalenterin selailu on nopeampaa kuin paperiversion
  • sähköinen versio ei katoa, sotkeudu tai ole suttuinen

Käyttäjäkohtaista kokonaistilaa ei ole rajoitettu, joten sama käyttäjä voi tallentaa useiden vuosien ajan tietojaan ilman huolta tallennustilan loppumisesta.

Rajoitukset löytyvät tallennettavan aineiston rakenteelle ja yksittäisen kentän pituudelle, mutta käytännössä rajat tulevat harvoin esteeksi:

  • yhden harjoitusohjelman tai harjoitusmuistion harjoituskertaan voi tallentaan korkeintaan 100 harjoitusliikettä (yleensä 5-15)
  • harjoituskerran vapaamuotoisen lyhytkuvauksen pituus on korkeintaan 1.000 merkkiä
  • samalle harjoituspäivälle voi tallentaa useita harjoituskertoja (esim. aamureeni, iltapäivätreeni). Tällä voit myös kiertää 100 harjoitusliikkeen rajan, jos aiot kokeilla samalla harjoituskerralla kaikkea mahdollista...
  • yhteen harjoitusohjelmaan voi tallentaa korkeintaan 25 harjoituskerran suunnitelmat (yleensä ohjelmat on jaettu 1-7 kerralle)
  • yhteen ateriasuunnitelmaan tai ateriamuistioon voi tallentaan korkeintaan 100 ravintoainetta (yleensä 20-40 riittää aterialle ja jopa reseptin kuvaukseen)
  • aterian vapaamuotoisen lyhytkuvauksen pituus korkeintaan 1.000 merkkiä
  • samalle päivälle voi tallentaa useita ateriakertoja (esim. aamupala, välipala, lounas, välipala,...). Tällä voit myös kiertää ateriakohtaisen rajoituksen 100 ravintoaineesta muistiota kohti
  • yhteen ravitsemussuunnitelmaan voi tallentaan korkeintaan 25 aterian kuvaukset
  • blogikirjoituksen pituus on korkeintaan 10.000 merkkiä
  • kehittymiskuvia voi tallentaa korkeintaan 100 vuodessa

Et. Pyrimme toteuttamaan GymXcel-verkkopalvelun selaimella käytettävänä versiona siten, että erillisestä sovellusta tai appsia ei ole tarvetta toteuttaa ja ladata. Tämä siksi, että laitteistot ja niiden käyttöjärjestelmät muuttuvat nopeasti, jolloin erillisten sovellusten toteuttaminen on kallista, jatkuvaa ja virhealtista. Voi myös olla, että joskus tulevaisuudessa tietojen siirtäminen erillisessä sovelluksessa versiosta toiseen tulisi ongelmaksi. Selainkäyttöisellä ja tietokantapohjaisella verkkopalvelulla ongelman todennäköisyys on pienempi.

Unohtuneen salasanan tilalle voit vaihtaa uuden tilaamalla vaihtolinkin sähköpostiisi, jonka osoitteen olet kirjautumisen yhteydessä antanut tai asetuksista muuttanut itsellesi yhteystietoihisi. Sähköpostiosoitteesi on siten oltava GymXcelin asetuksissa aina sellainen, jota aktiivisesti käytät.

Kirjautumisen yhteydessä voit tunnuksesi sijasta käyttää edellä viitattua sähköpostiosoitetta.

Jos olet unohtanut molemmat, rekisteröi uusi tunnus. Tai jos ole ehtinyt tallentaa paljon tietoja, ota yhteyttä julkisen yhteydenottolomakkeen kautta, niin pyrimme tunnistamaan tallentamasi tiedot antamasi riittävän tarkan kuvauksen perusteella. Tällöin saatamme nollata salasanasi, jos olemme riittävän varmoja, että omistat väittämäsi tiedot - muutoin tietoturvasyistä emme tätä tee emmekä vastaa menettämistäsi tiedoista. Yhteystiedot asetuksissa olisivat tässä kohdin tärkeä tekijä tunnistuksessa.

Salasanan saat vaihdettua milloin tahansa palvelun asetuksistasi. Tunnusta ei voi vaihtaa, sillä sitä käytetään yhtenä osana käyttäjän tietojen tallentamiseen ja suojaamiseen.

Kyllä voi, molemmin päin. Pyydät vaihtoa ylläpidolta sisäisen Viestit-toiminnon kautta.

IOS-laitteet (iPad ja iPhone)

1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville gymxcel.fi/login
2. Kun kirjautumisikkuna aukeaa, käytä Lisää kotivalikkoon -toimintoa
3. Lisää rasti Muista kirjautumiseni, jos haluat tallentaa tunnuksen ja salasanan

Windows-laitteet

1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville gymxcel.fi/login
2. Kun kirjautumisikkuna aukeaa, lisää se kiinnitä aloitusnäyttöön -toiminnolla ikoniksi
3. Lisää rasti Muista kirjautumiseni, jos haluat tallentaa tunnuksen ja salasanan

Android-laitteet

1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville gymxcel.fi/login
2. Kun kirjautumisikkuna aukeaa, avaa Kirjamerkit-toiminto ja sieltä Kirjamerkin lisäys -ikonista valitse Kotinäyttö
3. Lisää rasti Muista kirjautumiseni, jos haluat tallentaa tunnuksen ja salasanan

GymXcel pikalinkit